Visste du at stress kan føre til alvorlig sykdom?

Så var vi jammen i gang igjen………………1405268458924

18. august og definitivt slutt på sommerferie og slaraffenliv. Nå starter dagliglivet igjen med alle aktiviteter. Klokken ringer halv 6 – opp og hopp. Mor har timen for seg selv før barna skal vekkes. Frokost, matpakker, hvem skal ha med hva til sine aktiviteter, hvem har gym i dag, mor skal på trening osv.  Oy! Er klokken så mye allerede – på med tøyet og tannpuss. Vi må reise nå – levere datter på SFO før jeg setter meg i bilen og kjører 30 minutter til jobb.

30. minutter senere – oppstart på jobb.  Søren også! Nå glemte jeg laptopen hjemme. Jaja – da må jeg ta et par nødløsninger i dag.

Jobbe-jobbe-jobbe.

8 timer senere – arbeidsdagen er over, litt på overtid og vender nesen hjem.

Rekker jeg å handle før jeg henter vesla på SFO?  Joda, vi tar sikte på det.

Haste avgårde for å rekke SFO før det stenger og videre hjem for å starte på middag.

I mellom potetkoking, sauslaging og kjøttsteking skal lekser gjøres og sjekkes. Auda! Har du ikke lyst til å gjøre lekser, sier du. Du er sliten og vil helst se litt på tv før mat. Ok – lover du å gjøre lekser etter mat da? Ja, selvfølgelig! Klok av skade vet jeg at dette kan gå galt men har ikke hjerte eller ork til å sette i gang en diskusjon nå.

Vi setter oss til bords og forsøker på en hyggelig diskusjon «Har du/dere hatt en fin dag på skolen i dag» Utfallet av en slik diskusjon kan bli veldig hyggelig men også forsøk på å overbevise ungene om at det ER hyggelig og morsomt å gå på skolen, vi lærer masse nyttige og kanskje ikke fullt så nyttige ting og lekser? Ja, selvfølgelig er det også moro – syntes i hvert fall jeg når jeg gikk på skole – for tja sånn en 30 år siden og vel så det. Uff sann – er det så lenge siden. Slik er det tydeligvis ikke i vår familie.

Nå er det tid for den berømte leksetiden for minstemor – ofte må det til både ros og ris – her er det egentlig lite som hjelper men lærer jeg? Nei da! Samme greia dag ut og dag inn.

Så er det igjen på`n med rydding, oppvask, rydde inn og ut av oppvaskmaskinen, sette på en maskin med tøy, brette sammen og legge bort, og henge opp på ny igjen.

Inn imellom er det kjøring, bringing og henting til fritidsaktiviteter, venner og annet. Jeg priser meg nesten litt lykkelig for at størstemann har sluttet på fotballen. Da blir det litt mer rolig rundt oss på hverdagen.

Så er jammen kvelden her. Nå er det leggetid unger – HVA? Så tidlig? På med pysj og tannpuss. Minstemor starter – HÆ? Hvorfor må jeg legge meg før han? At hun er 2 år yngre er lite interessant og forferdelig urettferdig, synes hun. Men……….det går seg til. Kveldsstell ferdig – på tur til sengs og lesestund på sengen.

Så var det dagens husrydding/rengøring som står for tur? Hva skal jeg ta meg av i dag da? Rydde ferdig på badet, ta frem middag til i morgen, støvsuge, og henge opp den siste klesvasken.

Kjenner at jeg har lyst til å gå meg en tur og samtidig lyst til å slenge meg på sofaen med fjernkontrollen. Klokken er 21 så jeg rekker å få med meg nyhetene før jeg så smått starter på mine egne leggerutiner.  Og så var den dagen over. Jeg tenker på det som skulle vært gjort, de regningene som skulle vært betalt, venner jeg skulle besøkt og telefonene jeg skulle tatt. Bildene som skulle vært fremkalt og satt i album, klesskap som skulle vært ryddet osv. osv. Jeg kjenner at tiden ikke strekker til og begynner å få dårlig samvittighet.

Er det noen av dere lesere som har vært, er i, eller kjenner noen som er i samme situasjon?

Vi har blitt tatt av den berømte tidsklemma! IGJEN!

Mange opplever å være i en konstant tidsklemme. Det fører til stress som igjen kan få store konsekvenser for vår helse.

Når vi er i en stresset situasjon tror kroppen at vi er i fare og går i alarmberedskap. Utskillelsen av stresshormoner øker og om vi ikke klarer å stoppe opp og lage oss litt pusterom, kan negative og uheldige reaksjoner oppstå i kroppen.

Å være i beredskap er nyttig dersom kan blir angrepet eller på annen måte er i fare eller må yte ekstra i en tidsbestemt periode. Men hvis vi ikke finner av-knappen eller ikke oppdager at faren er over slik at hvile og ro igjen får muligheten til å synke inn, kan vi utvikle en uheldig stresstilstand.

Visste du at stress kan føre til alvorlig sykdom – til en rekke sykdommer og plager, som høyt blodtrykk, søvnproblemer, tretthet, hjerteforstyrrelser, nedsatt immunforsvar, muskel- og skjelettsmerter, fordøyelsesproblemer, diabetes, stoffskifteproblemer, allergi, redusert seksualdrift, utbrenthet og psykiske plager.

Det kan se ut som om stress har blitt den nye livsstilsykdommen i samfunnet og mange har utfordringer forbundet med dette.

For meg har det hjulpet å iverksette noen enkle tiltak for å forebygge stress og bli flinkere til å takle dagens utfordringer. Kanskje du kan dra nytte av dette?

1408292595027

  • Pusten er det beste middelet mot stress og stressrelaterte plager. Ta deg tid til å lære å puste riktig. Langsommere og dypere pust vil vi øke mengden CO2 som igjen vil gjøre at hemoglobinet slipper oksygenet fra blodbanene og ut til organene som så sårt trenger det. Hjernen vil plutselig kjennes klar som en direkte følge av den økte mengden av O2.
  • Sett opp uke- eller dagsplan som gir deg muligheten til å lykkes.
  • Si nei til oppgaver og gjøremål du ikke trenger å gjøre
  • Eliminer bort oppgaver hjemme– hva trenger jeg ikke å gjøre nå?
  • Stiller jeg for høye krav til meg selv og sammenligner meg selv med andre? Kan middagen erstattes med brødskiver og varmt pålegg av og til?
  • Kan måltidene inntas til andre tider? Eks brødskiver når du kommer fra SFO/jobb og middag ved 20. 00 tiden?
  • Må huset rengjøres så ofte som du vanligvis gjør?
  • Ha riktig fokus og spesielt på det du får gjort.
  • Og sist men ikke minst – finn på noe morsomt som gir deg energi.

Og med dette ønsker jeg alle en fortryllende høst – helst uten tidsklemma.

Dette innlegget ble publisert i coaching, Mental trening, Motivasjon, Stressmestring, Uncategorized og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar