Slik unngår du den berømte feriesmellen

119

I dag, på vei til jobb, gikk det opp for meg at det endelig er sommer (om enn noe kald enda). Solen skinner fra skyfri himmel, temperaturen er behagelig og småfuglene synger så pent. En deilig og befriende opplevelse. Og noe jeg har savnet så lenge.

Store deler av senvinteren har jeg gått og tenkt på sommeren. Så deilig det skal bli og slippe å kle på seg så mye. Kaste jakka, ta på shorts, bare bein i sommersko, luftige sommerkjoler og deilige sommertemperaturer. Fablet om kald hvitvin på terrassen, sene kvelder med en god bok, jordbær, reker, grilling, turer på stranda, sykkeltur med vind i håret og NÅ er tiden her.

Og med denne deilige årstiden står også sommerferien for døren. Ferietid er ensbetydende med fritid. Fri fra dagens faste gjøremål. Jeg trenger ikke stå opp så tidlig. Jeg slipper å tenke på matpakker, vekking, jobb, hente og bringe, lekser og middag. Vi kan slappe av, nyte livet og gjøre alt det vi har lyst til.

Forventningene til sommerferien er store og det er fort gjort å gå på en smell når vi plutselig får veldig mye fritid og døgnets 24 timer tilbringes sammen med kjæreste, ektefelle, mine barn, dine barn, våre barn, barnebarn, svigerforeldre osv osv.

 

119

– En tur med kanalbåt er kanskje det du drømmer om –

 

Hva er det som skal til for å få den ferien du drømmer om?

  1. Planlegg tiden godt.

Sett av tid, snakk sammen og finn ut av hvilke ønsker og forventninger de forskjellige har. Det er kanskje ikke helt vanlig å sette mål for ferien men jeg tenker at det er det som skal til, slik at alles behov og ønsker blir tilfredsstilt. Det kan fort bli uoverensstemmelser dersom den ene ønsker å gå på museer, sightseeing og oppleve kulturelle ting mens den andre ønsker å tilbringe mest tid til shopping og strandliv.

  1. Legg planer med litt «slækk» i tiden.

Vi voksne kan ha en lei tendens av å skulle sysselsette barna (og oss selv) fra morgen til kveld med aktiviteter som til slutt tapper oss for både energi og penger. Kan hende holder det med et par- 3 planlagte aktiviteter i løpet av disse ukene og at resten av tiden blir brukt til kos og hygge og impulsive aktiviteter. På den måten kan ferien brukes til energigivende og minnerikt påfyll og ikke motsatt. Legges det opp til et stramt ferieprogram kan det fort ende opp med at man blir utslitt og lite uthvilt etter ferien.

  1. Evaluer fjorårets ferie

Hva var bra og hva kan vi gjøre annerledes, slik at den totale opplevelsen blir bedre?

  1. Legg opp til spontanitet

Et fleksibelt program og rom for spontanitet kan være det som skal til for å lykkes og for å få en vellykket ferie.

  1. Alternativ plan

Legg gjerne inn en alternativ plan dersom noe skulle skjære seg. Kanskje ble været annerledes enn planlagt, noen ble syke, humøret ble dårligere enn forventet og uhell skjedde.

  1. Fokus

Skjær ned på skjermaktiviteter og ha fokus på de du er sammen med. Gjør avtale med alle i reisefølget om hva som er akseptert av tid til å sjekke eposter, oppdatere facebook, spille wordfued, skrive blogginnlegg m.m.

  1. Hva kan JEG gjøre?

Og sist men ikke minst – spør deg selv «hva kan jeg gjøre for at årets ferie skal bli best mulig for oss alle»?

20140609_121028

– Her sitter jeg og nyter utsikten og tenker på hva jeg kan bidra med –

 

Jeg vet i alle fall at jeg selv skal planlegge denne ferien godt. Og grunnen til at jeg sier det, er nettopp fordi vi opplevde det motsatte forrige sommer. Det var faktisk hakket før vi reiste hver vår vei første feriedag. Derfor kan det, i starten av ferien, være lurt å la alle få tid til å senke skuldrene sine. Ta ting litt enkelt og gjør ditt beste for å overse «irriterende» ting fra de du har rundt deg. Når vi så har kommet i god feriemodus kan ferien starte skikkelig.

Til slutt vil jeg ønske dere alle en riktig deilig ferie, akkurat slik du vil at den skal være.

Ble du inspirert av dette innlegget og tenker at dette bør dine venner også lese. Da trykker du på del knappen under her så er det gjort.

 

Dette innlegget ble publisert i Gunn Brox, Stressmestring og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar