Slik lykkes du med dine nyttårsforsett!

I dag er det nyttårsaften og mange av oss ønsker å endre på elementer i livet vårt. 2014

Gjør du også?

Du har kanskje gjort det tidligere år og erfart at de gode hensiktene ikke rekker så langt – du har kanskje ikke kommet lengre enn til et par uker i januar før du faller tilbake til gamle uvaner igjen? Her er du ikke alene – mange av oss har det akkurat på samme måte.

Her kommer noen enkle tips til hvordan du kan hjelpe deg selv til å holde dine forsett.

1. Ikke ha for mange forsettNyttårsforsett

Det er greit å lage en liste med alle de tingene du ønsker å gjøre noe med men velg deretter å fokusere på få om gangen. Se om du eventuelt kan slå noen sammen eller om det er noen av målene dine som automatisk vil føre til endringer andre steder i livet. Røykeslutt vil eks føre til bedre økonomi. Som igjen vil føre til at du kan bruke pengene til andre ting du verdsetter høyt – reiser, ny bil, utdanning osv

2. Gjør målet tydelig og konkret

Eks istedenfor «jeg skal røyke mindre» – kan du si «Jeg har maks lov til å røyke to sigaretter pr. dag».

Eller istedenfor «jeg skal komme i bedre form». Prøv istedenfor «Jeg skal løpe  30 minutter 3 ganger i uken»

3. Lag delmål

Visst vi bruker eksemplet overfor kan det være «Maks 5 sigaretter pr. dag i denne mnd., 4 pr. dag i neste måned osv. og for å komme i bedre form er det mange gode treningsprogrammer og følge som gir tips til hvordan få dette til.

4. Del dine mål med andre

Sørg for at dine venner, familie, kollegaer osv vet om dine mål. Be om tilbakemeldinger og støtte. Tillat at de spør om hvor langt du har kommet.

5. Før dagbok – og ros deg selv

Skriv ned hva du har gjort for å nå ditt mål i dag. Dersom du ikke fikk det til i dag – hva var det som skjedde og hvordan kan du gjøre det annerledes i morgen (for å nå målet)? Gi deg selv en «stjerne i boka» hver gang du har rukket et delmål. Belønn gjerne deg selv med å innvilge deg noe du synes er hyggelig. Kjøp et skjerf, en bok, gå på kino, bowling osv.

6. Ikke gi opp

Det er vanskelig å endre vaner. Ikke gi opp selv om det butter i mot eller at du ikke kom like langt som du planla. Finn ut av hva som skaper problemer for deg og lag en ny strategi for å nå målet. Det kan hende at du må forskyve tidsplanene dine litt men det er helt i orden.

Lykke til med dine nyttårsforsett.

 

 

 

 

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar