Nytt år – nye muligheter.

cropped-Bilde-9.png1. nyttårsdag og jeg sitter og ser tilbake på året som har gått.

Gjør du også?

Hvordan står det til med målene du satte for 2014?

Noen kom du kanskje i mål med, andre er så vidt oppstartet og noen ble det ikke noe av. Om det er noe trøst, så tror jeg faktisk at veldig mange har det akkurat på samme måte og det er helt naturlig. Og kanskje også slik det skal være. For det kan jo også være slik at flere av de målene vi setter oss faktisk ikke skulle bli noe av. Det blir som det blir og sånn er det bare.

Mange stiller seg også spørsmål og det virkelig har noen hensikt i å lage seg mål/nyttårsforsett? Noen velger å ta tingene som de kommer og har det helt greit med det.

Jeg personlig tror det har noe for seg å skrive ned hva du ønsker å oppnå i året som kommer. Når du skriver ned målene dine, er spesifik og tidsfastsetter handlinger som fører til det spesifikke målet, så er det med på å gjøre at målene manifesterer seg. Fokus fører til resultater!

Har du lyst til å prøve?

Her kommer noen enkle tips til hvordan du kan hjelpe deg selv til å nå dine mål.

2015

 

1. Ikke ha for mange forsett

Det er greit å lage en liste med alle de tingene du ønsker å gjøre noe med men velg deretter å fokusere på få om gangen. Se om du eventuelt kan slå noen sammen eller om det er noen av målene dine som automatisk vil føre til endringer andre steder i livet. Røykeslutt vil eks føre til bedre økonomi. Som igjen vil føre til at du kan bruke pengene til andre ting du verdsetter høyt – reiser, ny bil, utdanning osv

2. Gjør målet tydelig og konkret

Eks istedenfor «jeg skal røyke mindre» – kan du si «Jeg har maks lov til å røyke to sigaretter pr. dag».

Eller istedenfor «jeg skal komme i bedre form». Prøv istedenfor «Jeg skal gå 30 minutter 3 ganger i uken»

3. Lag delmål

Visst vi bruker eksemplet overfor kan det være «Maks 5 sigaretter pr. dag i denne mnd., 4 pr. dag i neste måned osv. og for å komme i bedre form er det mange gode treningsprogrammer og følge som gir tips til hvordan få dette til.

4. Del dine mål med andre

Sørg for at dine venner, familie, kollegaer osv vet om dine mål. Be om tilbakemeldinger og støtte. Tillat at de spør om hvor langt du har kommet.

5. Før dagbok – og ros deg selv

Skriv ned hva du har gjort for å nå ditt mål i dag. Dersom du ikke fikk det til i dag – hva var det som skjedde og hvordan kan du gjøre det annerledes i morgen (for å nå målet)? Gi deg selv en «stjerne i boka» hver gang du har rukket et delmål. Belønn gjerne deg selv med å innvilge deg noe du synes er hyggelig. Kjøp et skjerf, en bok, gå på kino, bowling osv.

6. Ikke gi opp1408292595027

Det er vanskelig å endre vaner. Ikke gi opp selv om det butter i mot eller at du ikke kom like langt som du planla. Finn ut av hva som skaper problemer for deg og lag en ny strategi for å nå målet. Det kan hende at du må forskyve tidsplanene dine litt men det er helt i orden.

Lykke til med dine nyttårsforsett  – dine mål for 2015.

 

 

 

 

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar