Mine gullegode tips for å unngå stress.

20140803_142251

Nå er vi sannelig her igjen……………………………………………………………………………………………

Der er definitivt slutt på sommerferie og slaraffenliv. Nå har dagliglivet kommet igjen med alle aktiviteter og det føles egentlig godt. Disse rutinene gjør meg og mine omgivelser godt så det er bare å ønske de velkommen. Selv om de byr på en del problemer i starten.

De fleste av oss har mange gjøremål hver eneste dag og vi kjemper ofte for å få tiden til å  strekke til. Er det noen av dere kjære lesere som har vært, er i, eller kjenner noen som er i samme situasjon?

Det er den berømte tidsklemma! IGJEN!

Mange opplever å være i en konstant tidsklemme. Det fører til stress som igjen kan få store konsekvenser for vår helse.

Når vi er i en stresset situasjon tror kroppen at vi er i fare og går i alarmberedskap. Utskillelsen av stresshormoner øker og om vi ikke klarer å stoppe opp og lage oss litt pusterom, kan negative og uheldige reaksjoner oppstå i kroppen.

Å være i beredskap er nyttig dersom man blir angrepet eller på annen måte er i fare eller må yte ekstra i en tidsbestemt periode. Men hvis vi ikke finner av-knappen eller ikke oppdager at faren er over slik at hvile og ro igjen får muligheten til å synke inn, kan vi utvikle en uheldig stresstilstand.

Visste du forresten at stress kan føre til alvorlig sykdom – til en rekke sykdommer og plager, som høyt blodtrykk, søvnproblemer, tretthet, hjerteforstyrrelser, nedsatt immunforsvar, muskel- og skjelettsmerter, fordøyelsesproblemer, diabetes, stoffskifteproblemer, allergi, redusert seksualdrift, utbrenthet og psykiske plager.

Det kan faktisk se ut som om stress har blitt den nye livsstilsykdommen i samfunnet og mange har store og små utfordringer forbundet med dette.

For meg har det hjulpet å iverksette noen enkle tiltak for å forebygge stress og bli flinkere til å takle dagens utfordringer. Kanskje du kan dra nytte av dette?

1408292595027

  • Pusten er det beste middelet mot stress og stressrelaterte plager. Ta deg tid til å lære å puste riktig. Langsommere og dypere pust vil vi øke mengden CO2 som igjen vil gjøre at hemoglobinet slipper oksygenet fra blodbanene og ut til organene som så sårt trenger det. Hjernen vil plutselig kjennes klar som en direkte følge av den økte mengden av O2.
  • Sett opp uke- eller dagsplan som gir deg muligheten til å lykkes.
  • Si nei til oppgaver og gjøremål du ikke trenger å gjøre
  • Eliminer bort oppgaver hjemme– hva trenger jeg ikke å gjøre nå?
  • Stiller jeg for høye krav til meg selv og sammenligner meg selv med andre? Kan middagen erstattes med brødskiver og varmt pålegg av og til?
  • Kan måltidene inntas til andre tider? Eks brødskiver når du kommer fra SFO/jobb og middag ved 20. 00 tiden?
  • Må huset rengjøres så ofte som du vanligvis gjør?
  • Ha riktig fokus og spesielt på det du får gjort.
  • Og sist men ikke minst – finn på noe morsomt som gir deg energi.

Og med dette ønsker jeg alle en fortryllende høst – helst uten tidsklemma.

Del gjerne tipsene dersom du kjenner noen som har bruk for de. Det er super enkelt – trykk bare på dele knappen under her ↓

Dette innlegget ble publisert i coaching, Gode liv, Mental trening, Motivasjon, Stressmestring, Tips til en bedre hverdag og merket med , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar