Gave til deg! Slik tar du kontroll over tankespinnet.

«Tenk om et tre veltet og vi var rett under det?» sa Nasse Nøff.
«Tenk om det ikke veltet,» sa Brumm, da han hadde tenkt seg om en stund.

Nasse Nøff

Bruker du mye tid på å bekymre deg?

Bekymre deg over alt mellom himmel og jord! Den ene negative tanken etter den andre. Og jo mer du tenker negative tanker desto vanskeligere er det å tenke positivt. Hver gang du prøver å tenke en positiv tanke kommer de negative i forsterket tilstand og slår de positive tankene i hjel. Det oppleves mer og mer vanskelig og komme på positive tanker, positive opplevelser og når du overhodet fikk til noe positivt sist. Du kommer inn i en ond sirkel som det kan være vanskelig å komme deg ut av.

Bakgrunnen for all denne bekymringen er som oftest et fortvilet ønske om å forstå, både seg selv og andre. Hvorfor i all verden tenker jeg alt dette? Hvorfor er jeg så bekymret? Hva er jeg redd for? Hvorfor oppfører de seg på den måten? Hva har jeg gjort galt?

Det er en altså en nær sammenheng mellom hvordan du føler deg og hva du tenker. Når du tenker på alt det vonde og vanskelige, blir det også vanskeligere å se det positive i situasjonen. Du opplever kanskje å mangle energi, du blir sittende og gruble over dette og føler deg bare mer og mer fortvilet.

Forskning viser at grublingen svekker evnen til å løse problemer og du vil dermed hindres i å gå inn i en aktiv og handlingsrettet problemløsning når du er i denne tilstanden.

Så hva skal du gjøre?

Fortvil ikke! Jeg har gode nyheter å komme med. For de fleste bekymringer blir det sjelden noe av. Tanker og følelser er ikke fakta (selv om det for deg kanskje oppleves slik). De er kun tanker og følelser som vi kan gjøre noe med.

Det ER heldigvis mulig å få kontroll over tankespinnet slik at du igjen kan få et godt og lykkelig liv.

Spiral

1. Aksepter at du har det vanskelig akkurat nå. Ønsker du å gjøre noe med det? Hvis svaret er JA, er du allerede godt i gang med å komme videre. Det går ikke an å hjelpe noen som ikke ønsker å bli hjulpet. Du må ville det. Og orke det.

2. Snakk om det. Det å ha problemer er ikke et tegn på usunnhet. Alle opplever det en eller flere ganger i livet. Snakk med noen du har tillit til. Det kan være familie, venner, arbeidskamerater eller helsepersonell, for eksempel fastlegen din. Husk at erfaringene dine kan brukes konstruktivt. Problemene går ikke over hvis du ikke gjør noe med dem. Og det oppleves ofte som forløsende og fortelle andre ting som du kanskje skammer deg over.

3. Gjør noe hyggelig hver dag. Gjør noe lystbetont og hyggelig hver dag– selv om du egentlig ikke orker. Hvis ingenting virker lystbetont: Tenk tilbake på hva du likte å gjøre tidligere. Likte du å gå på kino? Dra på besøk til venner? Lese en bok? Lage et godt måltid? Trene? Fiske? Spille bowling? Strikke? Gå en tur? Mulighetene er mange.

Det er et uttrykk som heter «Fake it until you make it». Det betyr at du må tvinge deg selv til å gjøre noe for å føle deg bedre igjen. Etter hvert fungerer det, selv om det kan virke tungt og meningsløst i starten.

4. Skriv ned tankene og bekymringene dine i en bok. Del de opp, formuler hvordan du vil at det skal være og sett mål for hvordan du skal komme dit. Hva kan du få gjort noe med og hva trenger du hjelp til? Et steg om gangen fører deg trinnvis frem til målet og hvordan du ønsker å ha det.

5. Sett gjerne av tid for negativt tankespinn. Maks 30 minutter daglig på et fast tidspunkt – slik hindrer du at hele dagen går med til dette. Når de negative tankene kommer – skriv de ned i boken din og ta de frem til den avtalte tiden.

6. Bryt tilstanden når de negative tankene kommer – finn på noe annet. Sett på livlig musikk som får frem positive minner hos deg, dans med og syng gjerne høyt.

7. Minn deg selv på at dette kun er tanker og følelser. Det er IKKE fakta og IKKE den fulle og hele sannhet.

8. Fokuser på det du faktisk får til, i stedet for å tenke på alt det du ikke får gjort. Det er med på å sette et positivt fokus og gir også mestringsfølelse

Gjennom øvelse kan du trene deg til å se tankene og ikke gjennom dem. Tanker er ikke fakta, de er bare tanker. De behøver ikke tas bokstavelig. Sammenligner du tankene dine med busser som kjører forbi så kan du selv velge og la alle bussene passere uten å sette deg inn i dem.

Busser

«La bussene passere uten at du setter deg inn i dem.»

 

Dette innlegget ble publisert i Gode liv, Gunn Brox, Mental trening, Motivasjon, Stressmestring, Tips til en bedre hverdag og merket med , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

En kommentar til Gave til deg! Slik tar du kontroll over tankespinnet.

  1. Interessant, gode råd å ta med seg.

Legg inn en kommentar