Et supert tips for å oppnå balanse i livet

Vil du ha et supert tips til hvordan du skal oppnå balanse i livet og som kan brukes i alle typer forhold – både  jobb, par, vennskap m. flere.

balance

«Du må tenke positivt!» Hvor ofte hører du ikke det? Og hvor ofte bruker du det selv?

I dag kom jeg til å tenke på en samtale jeg, for ikke lenge siden, hadde med en medarbeider. Det hadde oppstått en situasjon på jobben som medførte at hun måtte endre på planene sine. Hun oppfattet situasjonen som vanskelig og urettferdig. I løpet av samtalen prøvde jeg flere ganger å pense samtalen inn på at det kanskje kunne være lurt av henne å se på situasjonen som positiv. Hun sa etter hvert ja, men det skinte godt igjennom at det ikke var helt lett for henne. Samtidig kjente jeg litt på mine egne følelser knyttet opp til det som skjedde og jeg kjente at jeg selv ble ganske så irritert. Og tenkte blant annet «skjønte du ikke noe av det vi snakket om her om dagen»

Som leder kan det av og til oppfattes som om det er leders oppgave å løse alle problemer som oppstår i avdelingen og det kan by på en del utfordringer. For meg så var min første tanke at dette måtte jeg løse og det kunne et øyeblikk virke som litt av en oppgave. Dette var nok noe av årsaken til min irritasjon. Og førte til at jeg begynte å tenke negativ om situasjonen og også om personen. Og akkurat det ville jeg jo ikke.

Medarbeideren er den viktigste ressursen en bedrift har og dersom en leder tenker negativt om ressursene sine så vil neppe det føre noe godt med seg.

Jeg tenkte litt videre……………..hva skjer med meg dersom jeg opplever flere slike situasjoner hver dag, hver uke og hver mnd. UPS! Slik vil jeg jo ikke ha det. Vondt i magen, høye skuldre, stress, ubehag og hakket før sykmelding.

hånd i regnvær

Etter hvert gikk det opp for meg at det nok ikke bare var medarbeideren som trengte å tenke positiv. Jeg ville nok hatt godt av det jeg også.

Det er ikke alltid like enkelt for medarbeidere å endre seg, endre arbeidsmetodikk, tankegang og atferd for og «tilfredsstille» arbeidsgivers mål, ønsker og behov. På lik linje som det ikke alltid er like enkelt for en leder å skulle gjøre akkurat det samme.

Ledere og medarbeidere har samme mål og samme utfordringer og trenger derfor å stå sammen for å nå gode resultater og suksess. Vi må alle ha forståelse for at det er like vanskelig for alle parter og vi må alle bestrebe oss etter å hjelpe hverandre frem.

Jeg tok dermed et valg – jeg velger å tenke positivt. Positivt om medarbeiderne og kollegaene mine, om hvordan de reagerer, hvordan de takler motgang og glede, hvordan de selv strever og periodevis har det vanskelig. Det er min oppgave og, sammen med dem, hjelpe de frem, hjelpe de over disse barrièrene slik at de føler seg trygge og positive til oppgavene sine og uforutsette hendelser. Dette skal vi gjøre sammen. Det er ikke leders oppgave alene. Team jobber sammen og dette er oppgaver for et team.

Ved å endre på min egen oppfattelse av situasjonen kan jeg legge forholdene til rette for at jeg selv står stødig i situasjonen og faktisk er til hjelp for medarbeiderne og ledelsen. Dette kan hindre blant annet mistrivsel, stress, en begynnende sykdomsperiode og depresjon.

Jeg tror faktisk jeg har funnet meg en metode for å oppnå balanse i livet.

 

Dette innlegget ble publisert i Gunn Brox, Ledelse, Tips til en bedre hverdag og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar